ȘEDINȚA PUBLICĂ A CONSILIULUI AUDIOVIZUALULUI DIN 27 MAI 2021

Joi ,Mai 27, 2021 - 16:08
Consiliul Audiovizualului s-a întrunit astăzi, 27 mai, în ședință publică.
Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale a examinat rezultatelor monitorizării postului de televiziune „CTC Mega”, urmare a autosesizării membrului Consiliului Audiovizualului, Corneliu Mihalache, cu privire la modul de respectare a prevederilor art. 19 alin. (4) din Codul serviciilor media audiovizuale de către postul de televiziune „CTC Mega”, în special al lipsei de dublare sau sonorizare în limba română a filmelor pentru copii. Rezultatele monitorizării au atestat că în perioada  supusă monitorizării, „CTC Mega” a difuzat filmele pentru copii fără dublare sau sonorizare în limba română, fapt pentru care a fost sancționat cu amendă în valoare de 10.000 de lei.
Consiliul Audiovizualului a decis monitorizarea buletinelor de știri ale furnizorilor de servicii media: „Moldova-1”, „Publika TV”, „Prime”, „Primul în Moldova”, „TVR Moldova”, „TV 6”, „CANAL 2”, „CANAL 3”, „TV8”, „NTV Moldova”, „Jurnal TV”, „PRO TV CHIŞINĂU”, „10TV”, „BTV” și „RTR Moldova”, la capitolul reflectării campaniei electorale la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021, pe perioada 12 iunie – 11 iulie 2021.
Consiliul Audiovizualului a aprobat declarațiile a 100 de furnizori de servicii media audiovizuale (TV – 51, Radio – 49) privind reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021.
Furnizori de servicii media de televiziune (51): „Busuioc TV”, „Pro TV Chişinău”, „Orizont TV”, „ATV COGUK”, „RTR Moldova”, „PEH TV”, „ITV Moldova”, „Media TV”, „Exclusiv TV”, „Albasat”, „Accent TV”, „RLIVE TV”, „Moldova 1”, „Moldova 2”, „Jurnal TV”, „CTC Mega”, „Elita TV”, „Canal 5”, „TV-CTV”, „Bas TV”, „RU TV Moldova”, „Tezaur TV”, „TV 6”, „Orhei TV”, Publika TV”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „TVC 21”, „Studio L”, „Primul în Moldova”, „NTV Moldova”, „ATV”, „Canal Regional”, „BTV”, „TVR Moldova”, „Familia Domasniy”, „STV”, „Art TV”, „Sor TV”, „TV-Drochia”, „TV Gagauzia”, „NTS”, „Axial TV”, „Ren Moldova”, „Vocea Basarabiei TV”, „TV 8”, „Agro TV Moldova”, „TV Prim” și „N 4”.
Furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră (49): „AQUARELLE-FM”, „Radio Alla”, „Lite FM”, „Radio Studentus”, „Radio Plai”, „LOVE RADIO”, „ Ruskii Hit / Русский Хит”, „Autonomia Noastră”, „Radio 911”, „Radio ZUM”, „Radio Media”, „Retro FM”, „Hit FM”, „Diaspora FM”, „Focul din Vatră”, „Pro Mingir”, „Romano Patrin FM”, „Dialog FM”, „Datina FM”, „Jurnal FM”, „Radio Moldova”, „Radio Moldova Tineret”, „Poli Disc-Новое Радио”, „Radio 7/ Радио 7” (Chișinău), „Publika FM”, „Muz FM”, „Radio Orhei”, „Maestro FM”, „Radio 21”, „Europa Plus Moldova”, „Radio.md”, „Bas FM”, „Radio Orhei FM”, „Radio Chișinău”, „Pro 100 Radio”, „Radio Dor”, „Euronova FM”, „Autoradio/Avtoradio”, „Bugeac FM”, „Like FM – Russkoe Radio”, „Radio One”, „Albena”, „Art FM”, „Vocea Basarabiei”, „Noroc”, „Drochia- FM”, „GRT”, „Radio Soroca” și „Radio Prim”.
Totodată, 17 furnizori de servicii media audiovizuale (TV – 10, Radio – 7) nu au prezentat declarațiile. Astfel: Furnizori de servicii media de televiziune (10): „Noroc”, „ Gurinel TV”, „MBC”, „Popas TV”, „TV Bizim Dalgazim”, „Eni Ai”,  „10 TV”, „Gold TV”, „Bravo TV” și „CTC”, și  Furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră (7): „Micul Samaritean”, „Eco FM”, „Vocea Speranței”, „Kiss FM”, „Megapolis FM”, „Cultura Divină” și „Bizim Dalgamiz”,  în conformitate cu prevederile pct. 12 din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, nu au dreptul să reflecte campania electorală la alegerile parlamentare anticipate.
Declarațiile celor 100 de furnizori de servicii media audiovizuale (TV – 51, Radio – 49) care vor reflecta sau nu vor reflecta campania electorală la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 pot fi consultate pe pagina electronică a instituției, la Rubrica Electorala 2021.
În cadrul ședinței publice, Consiliul Audiovizualului a decis monitorizarea, în perioada 28 mai – 03 iunie 2021, o nivelului tăriei sonore în serviciile de programe audiovizuale ale posturilor de televiziune: „Moldova-1”, „Primul în Moldova”, „Prime”, „TV8”, „TVR Moldova”, „NTV Moldova”, „Publika TV”, „Agro TV Moldova” și „Jurnal TV”, la capitolul respectării art. 63 alin. (6) din Codul serviciilor media audiovizuale. Posturile TV propuse spre monitorizare sunt parte a Listei serviciilor media audiovizuale „must carry”. Este de reamintit faptul că în conformitate cu art. 63 alin. (6) din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova: Furnizorii de servicii media au obligația de a uniformiza nivelul sunetului al programelor audiovizuale cu cel utilizat în cazul difuzării comunicărilor comerciale audiovizuale”. Astfel, prin Decizia nr. 61/227 din 30 decembrie 2019, Consiliul Audiovizualului, în scopul uniformizării nivelului tăriei sonore în serviciile de programe și în vederea asigurării drepturilor consumatorilor de programe audiovizuale, a stabilit condițiile de punere în aplicare și Metodologia de monitorizare a nivelului tăriei sonore în interiorul programelor, între programele difuzate de către furnizorii de servicii media audiovizuale aflați sub jurisdicția Republicii Moldova. De asemenea, prin aceeași decizie Consiliul Audiovizualului, întru încurajarea furnizorilor de servicii media audiovizuale de a asigura respectarea unui nivel al tăriei sunetului confortabil pentru auzul consumatorilor în timpul difuzării serviciilor de programe audiovizuale, a acordat un termen de 6 luni din data intrării în vigoare a prezentei decizii pentru a se conforma prevederilor acesteia.
Tot în cadrul ședinței publice, Consiliul Audiovizualului a susținut demersul Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale al Republicii Moldova și a recomandat furnizorilor de servicii media de televiziune și radiodifuziune sonoră și furnizorilor de servicii media on-line aflați în jurisdicția Republicii Moldova ca periodic în cadrul buletinelor de știri, dar și alte materiale cu caracter social:
-       Să sensibilizeze populația privind gravitatea situației cauzate de infecția COVID-19 și să promoveze campania de vaccinare lansată de autoritățile statului;
-       Să mediatizeze informațiile oficiale legate de vaccinare, de tipurile de vaccin disponibile în Republica Moldova și beneficiile vaccinării, pentru a asigura informarea deplină și corectă a populației;
-       Să disemineze informațiile din surse oficiale, veridice și verificate, respectând principiul echidistanței și a regulilor deontologice;
-       Să plaseze în prime time spoturile video despre importanța vaccinării.
De susținerea Consiliul Audiovizualului a beneficiat și demersul Academiei de Științe a Moldovei cu privire la mediatizarea spotului dedicat aniversării a 60-a de la fondarea Academiei de Științe a Moldovei și împlinirii a 75 de ani de la crearea primelor instituții științifice de tip academic.
Informații detaliate găsiți pe audiovizual.md, la Rubrica Decizii curente.
Serviciul Comunicare și relații cu publicul