Ședința publică a CCA din 14.03.2018

Joi ,Martie 15, 2018 - 09:06

Consiliul Coordonator al Audiovizualului s-a întrunit, pe data de 14 martie 2018, în ședință publică. 

Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale a examinat Raportul de monitorizare a posturilor de radio: „Radio Moldova”, „Radio Sport”, „Muz FM”, „MICUL SAMARITEAN”, „Radio 21”, „Radio Poli Disc – Новое Радио”, „RADIO PLAI”, „Hit FM”, „Europa Plus Moldova”, „Radio 7/ Радио 7”, „Vocea Speranței”, „Jurnal FM”, „Radio.md”, „KISS FM”, „AQUARELLE-FM”, „RETRO FM”, „Radio ONE”, „Univers FM”, „Megapolis FM”, „Publika FM”, „Autoradio/Avtoradio”, „Radio Alla”, „Like FM – Русское радио”, „Noroc”, „Maestro FM”, „Radio Chişinău”, „Radio ZUM”, „Radio 911”, „Datina FM”, „Naţional FM Cultural” și  „Radio Studentus”, la capitolul respectării prevederilor art. 11 alin. (2) și alin. (3) din Codul audiovizualului, pe parcursul a 24 ore fiecare.

În cadrul dezbaterilor publice, președintele CCA, Dragoș Vicol, a reiterat obligativitatea radiodifuzorilor de a se conforma prevederilor art. 11 alin. (2) din Codul audiovizualului,  care statuează expres că produsul autohton va cuprinde cel puțin 8 ore din volumul zilnic de emisie și va fi difuzat exclusiv (în totalitate) în intervalul orelor 06.00–24.00, iar cel puțin 6 ore din produsul autohton va fi difuzat în orele de maximă audiență, dintre care cel puțin 4 ore – în limba de stat. Astfel, din cele 30 de posturi de radio monitorizate, doar 11 posturi respectă în totalitate normele audiovizuale intrate în vigoare la 1 octombrie 2017: „Radio Moldova”, „Muz FM”, „MICUL SAMARITEAN”, „RADIO PLAI”, „Vocea Speranței”, „Jurnal FM”, „Radio.md”, „Publika FM”, „Noroc”, „Radio Poli Disc – Новое Радио” și  „Radio Studentus”, celelalte 19 posturi respectă parțial, ceea ce atestă o situație îngrijorătoare. Datele raportului a mai evidențiat faptul că mai mulți radiodifuzori nu respectă prevederile alin. (3) al art. 11 din Cod: „Radiodifuzorii care au drept scop obținerea de resurse financiare exclusiv din distribuție nu au dreptul să plaseze publicitate, cu excepția cazurilor în care respectă prevederile alin (2)”. Respectiv, pentru abaterile constatate, 17 posturi de radio au fost avertizate public, iar 2 posturi – „Radio Sport” și „Europa Plus Moldova”, vor fi monitorizate repetat

CCA a anunțat concurs pentru suplinirea capacității rămase disponibile (2 sloturi) a Multiplexului A, cu următorii parametri: Standard TV: DVB-T2; Standard de compresie a informației audio și video: HEVC sau MPEG-4; Banda de frecvențe: 470-694 MHz (bandă UHF); Capacitatea maximă: 15 sloturi (poziții) pentru servicii de programe TV cu rezoluție standard  (SDTV); Acoperire: 76% din teritoriul Republicii Moldova și 85% din populație.

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a susținut demersurile a patru instituții de stat și ong-uri cu privire la mediatizarea mai multor spoturi cu caracter social. Astfel, CCA a recomandat posturilor de televiziune aflate sub jurisdicția Republicii Moldova difuzarea, cu titlu gratuit, a 3 (trei) spoturi sociale „Alătură-te în lupta contra abuzului asupra persoanelor în etate”, solicitate de HelpAge International Moldova; 4 (patru) spoturi video, realizate în limbile română și rusă (cu subtitrare), solicitate de Consiliul pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării și Asigurarea Egalității; 2 (două) spoturi video solicitate de  Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței; și 2 (două) spoturi de informare și educație electorală pentru alegători, realizate în limba română, cu subtitrare în limba rusă, și însoțite de interpretare în limbaj mimico-gestual, solicitate de Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova.

CCA a susținut și demersul Biroului Relații Interetnice, venind cu recomandarea în adresa posturilor de televiziune aflate sub jurisdicția Republicii Moldova privind mediatizarea, cu titlu gratuit, a celei de a XIV-a ediții a evenimentului cultural-artistic „Un Mărțișor în dar pentru Femei”. Solicitarea vine în concordanță cu obiectivele „Planului de acțiuni privind implementarea Strategiei de consolidare a relațiilor interetnice în Republica Moldova pentru anii 2017-2027”, care prevede îmbunătățirea procesului de reflectare în mass-media (programe TV) a diversității etnice, culturale și lingvistice, destinate întregii populații și nu numai în programele destinate minorităților naționale.

În discuție au fost puse și alte chestiuni ce țin de activitatea radiodifuzorilor și distribuitorilor de servicii, informații detaliate găsiți pe cca.md, la rubrica Decizii curente.

Serviciul Comunicare și relații cu publicul