CCA: RAPORTUL DE MONITORIZARE ATESTĂ O AMELIORARE A POLITICII DE REFLECTARE A CAMPANIEI ELECTORALE

Vin ,Iunie 12, 2015 - 13:57

Consiliul Coordonator al Audiovizualului s-a întrunit astăzi, 12 iunie, în şedinţă publică. Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale a examinat  Raportul de monitorizare a principalelor buletine informative ale posturilor de televiziune „Moldova-1”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „TV 7”, „Accent  TV”, „PRO TV CHIŞINĂU”, „Jurnal TV”, „N 4”, „Realitatea TV”, „Ren Moldova” şi „RTR Moldova”  la capitolul respectării Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, pentru perioada 28 mai – 06 iunie 2015, prezentat de Direcţia Monitorizare TV/Radio.

Raportul a atestat că posturile de televiziune supuse monitorizării au difuzat în total 425 de materiale, în cadrul cărora au fost reflectaţi subiecţi politici.

În ştirile electorale şi politice au fost mediatizaţi 16 candidaţi electorali la funcţia de primar general al mun. Chişinău. Topul celor 10 candidaţi electorali cel mai frecvent mediatizaţi se prezintă astfel: S. Urechean – 24,7%, D. Chirtoacă – 11,2%, M. Babuc – 10,3%, M. Darie – 9%, V. Chirtoca – 8,6%, Z. Greceanîi – 8,3%, G. Petrenco – 7,8%, O. Nantoi – 6,4%, A. Prohniţchi – 4,4% şi O. Brega – 4%.

Totodată, au fost mediatizate 21 de partide politice. Partidele de guvernămînt au obţinut 28,5%, iar cele de opoziţie şi extraparlamentare au acumulat 66,4%. Dintre toate partidele politice implicate în campania electorală pentru alegerile locale generale din 14 iunie 2015, PLDM a obţinut cel mai mare volum de reflectare – 15,8%, urmat de PCRM, cu 14,8%. PDM a fost reflectat în volum de 12,7%, PSRM – 11,9%, PL – 10,6%, PPEM – 7,9%, iar PCNM – 3,9%. Cu acelaşi volum de reflectare de 3,6% s-au evidenţiat PLD şi PN. MR a obţinut – 3,5%, PVE – 2,1%, PPDA – 1,7% şi PPRM – 1,6%. Un volum mai mic de 1 la sută au obţinut partidele politice: BeLP, PLR, PR, PNL, PPM, MPA şi PAD.

În cadrul discuţiilor pe marginea raportului, membrii CCA au constatat o ameliorare a politicii de reflectare a campaniei electorale, deşi mai există unele rezerve faţă de anumiţi radiodifuzori, fie prin reflectarea mai accentuată a unor concurenţi electorali, fie prin conotaţia reflectării sau acordarea spaţiului de emisie direct sau indirect. Totodată, ei le-au recomandat radiodifuzorilor să fie mai corecţi în buletinele lor de ştiri, să prezinte opiniile respectând pluralismul sociopolitic şi de opinie şi să fie cît mai imparţiali în reflectarea tuturor subiectelor de ştiri.

Totodată, datele raportului au evidenţiat faptul că  postul de televiziune ”Moldova-1” a reflectat candidaţi electorali doar din două localităţi ale Republicii Moldova: Chişinău şi Bălţi, precum şi un dezechilibru al prezenţei candidatului PLDM, S. Urechean (40,3%), în cadrul buletinelor de ştiri în comparaţie cu alţi candidaţi electorali (59,7%). Astfel, membrii Consiliului i-au recomandat postului public ”Moldova-1” să respecte echilibrul şi pluralismul de opinii la mediatizarea ştirilor cu caracter electoral şi să acopere reflectarea electoratului din toate unităţile administrativ-teritoriale.

Ținînd cont de faptul că atît societatea civilă, cât şi raportul de monitorizare al CCA relevă o îmbunătăţire a situaţiei, membrii CCA au decis să atenţioneze posturile de televiziune care reflectă campania electorală ca în aceste două zile care preced data alegerilor, radiodifuzorii să dea dovadă de maximă responsabilitate, să respecte cu stricteţe rigorile legislaţiei audiovizuală, iar mîine – de ziua tăcerii – să se abţină de la orice agitaţie electorală sau declaraţii politice, pentru a oferi opiniei publice posibilitatea de a se determina asupra votului din 14 iunie 2015.

Informaţia completă despre şedinţa publică de astăzi poate fi găsită pe pagina web a Consiliului Coordonator al Audiovizualului, la rubrica Decizii curente.

Serviciul Comunicare şi relaţii cu publicul