CCA A PREZENTAT RAPORTUL DE MONITORIZARE PENTRU ULTIMA PERIOADĂ A PRIMULUI TUR DE SCRUTIN

Vin ,Noiembrie 11, 2016 - 15:31

Consiliul Coordonator al Audiovizualului s-a întrunit astăzi, 11 noiembrie, în şedinţă publică.

Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale a examinat Raportul de monitorizare privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 de către 14 posturi de televiziune, pentru perioada 20-30 octombrie 2016, şi a Raportului general, pentru perioada 30 septembrie – 30 octombrie 2016.

În perioada 20-30 octombrie 2016, posturile de televiziune supuse monitorizării au difuzat în total 536 de materiale, în cadrul cărora au fost reflectaţi candidaţii electorali. Cele mai multe subiecte cu caracter politic şi electoral au fost difuzate de postul de televiziune „Accent TV” (108 subiecte), „NTV Moldova” (58 de subiecte), „Jurnal TV” (52 de subiecte), „Publika” (40 de subiecte), „RTR Moldova” (39 de subiecte), „Canal 3” (38 de subiecte), „Prime” (38 de subiecte), „Canal 2” (34 de subiecte), „PRO TV CHIȘINĂU” (31 de subiecte), „Moldova-1” (27 de subiecte), „TV 7” (25 de subiecte), „Realitatea TV” (19 subiecte), „Ren Moldova” (17 subiecte) şi „N 4” (10 subiecte). Rezultatele monitorizării au atestat că cel mai mediatizat candidat electoral la alegerile prezidenţiale a fost M. Sandu – 31,7%, urmată de I. Dodon, cu 28,0%, iar M. Lupu a obţinut 17,0%. Candidatul PPEM, I. Leancă, a fost reflectat în volum de 6,0%, M. Ghimpu – 5,9%, iar D. Ciubaşenco – 3,5%. Cu acelaşi volum procentual de 1,6 la sută au fost prezentaţi S. Radu, M. Laguta şi V. Ghileţchi, urmaţi de I. Popenco, care a obţinut – 1,1 la sută, A. Guţu – 1,0 la sută, şi A. Năstase – 0,9 la sută. Cel mai mediatizat partid politic a fost PAS – 24,8%, urmat de PSRM – cu 24,7% şi PDM – cu 24,2%. PN a fost reflectat în volum de 8,8%, PL – 6,2%, iar PPEM –5,2%. Candidaţii Independenţi avut o prezenţă de 3,6,%, iar MR – 0,9%. PPDA şi PPD au fost mediatizaţi cu acelaşi volum procentual de 0,8 la sută. Partea dominantă a reflectării la categoria gender a constituit-o cea a bărbaţilor – cu 69,0%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 31,0%.

Posturile de televiziune „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „Accent TV”, „NTV Moldova”, „Jurnal TV”, „TV7” şi „Ren Moldova”, în perioada de referinţă, au făcut partizanat politic pentru unii candidaţi electorali, sfidînd, astfel, spiritul democraţiei, legislaţiei electorale, normele deontologice şi jurnalistice.

Pentru derogări de la prevederile Codului audiovizualului, Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, CCA a aplicat amendă maximă (5 400 de lei) posturilor de televiziune „Prime”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Publika TV”, „Jurnal TV”, „Accent TV” şi „NTV Moldova”, iar posturile „TV7” şi „Ren Moldova” au fost avertizate public.

CCA a făcut bilanţul Concursului pentru utilizarea frecvenţelor radio: 96,4 MHz – Edineţ, 96,6 MHz – Cantemir, 99,0 MHz –  Briceni, 71,66 MHz –  Leova şi 103,6 MHz – Soroca. La concurs s-au înscris 4 solicitanţi, dintre care 3 pentru extinderea ariei de emisie „Pajura Albă” S.R.L.– „RADIO CHIȘINĂU”; „RADIO TOP” S.R.L. – „RADIO ALLA”; „Radio Plai” S.R.L. – „Radio Plai”) şi 1 pentru crearea unei noi instituţii audiovizuale („MEDIA NORD” S.R.L.– „NORD FM”). Drept urmare, în urma dezbaterilor publice pe marginea dosarelor de participare prezentate, postul „RADIO CHIȘINĂU” („Pajura Albă” S.R.L.) şi-a extins aria de emisie în Edineţ – frecvenţa 96,4 MHz şi Briceni – frecvenţa 99,0 MHz.

Prin vot unanim, CCA a prelungit de drept licenţa de emisie ÎCS „Pro Digital” S.R.L. fondatoarea postului de televiziune „Pro TV Chişinău”, pentru o perioadă de şapte ani.

La solicitarea Direcţiei Municipale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, CCA a recomandat mediatizarea, cu titlu gratuit, la posturile de televiziune aflate sub jurisdicţia Republicii Moldova a spotului social „Nu le mai da bani! Ajutaţi-ne să-i protejăm!”, care are drept scop prevenirea şi combaterea fenomenului implicării copiilor în cerşetorie şi necesitatea sesizării organelor competente în cazul observării în stradă a acestor copii, la numărul de telefon indicat în spot.

Suportul Consiliului Coordonator al Audiovizualului a obţinut şi Centrul Internaţional „La Strada” pentru mediatizarea spotului social „Instalează programul control parental”, elaborat cu suportul Misiunii OSCE la Chişinău. Spotul video îndeamnă părinţii să-şi instaleze programe de control parental şi cele de filtrare a conţinutului web dăunător copiilor.

În discuţie au fost puse şi alte chestiuni ce ţin de activitatea radiodifuzorilor şi distribuitorilor de servicii, informaţii detaliate găsiţi pe pagina electronică a Consiliului, la rubrica Decizii curente.

Serviciul Comunicare şi relaţii cu publicul