CCA A PREZENTAT RAPORTUL DE MONITORIZARE PENTRU ULTIMA PERIOADĂ A PRIMULUI TUR DE SCRUTIN

Mar ,Iunie 23, 2015 - 13:24

Consiliul Coordonator al Audiovizualului s-a întrunit astăzi, 23 iunie, în şedinţă publică. Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale a examinat  Raportul de monitorizare a principalelor buletine informative ale posturilor de televiziune „Moldova-1”, „Prime”, ”Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „TV 7”, ”Accent TV”, „PRO TV CHIŞINĂU”, „Jurnal TV”, ”N 4”, ”Realitatea TV”, ”Ren Moldova” şi ”RTR Moldova” la capitolul respectării Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, pentru perioada 07-14 iunie 2015, prezentat de Direcţia Monitorizare TV/Radio.

Raportul a atestat că posturile de televiziune supuse monitorizării au difuzat în total 342 de materiale, în cadrul cărora au fost reflectaţi subiecţi politici.

În ştirile electorale şi politice au fost mediatizaţi 17 candidaţi electorali la funcţia de primar general al mun. Chişinău. Topul celor 10 candidaţi electorali cel mai frecvent mediatizaţi se prezintă astfel: D. Chirtoacă – 20,4%, S. Urechean – 14%, M. Darie – 9,5%, M. Babuc – 8,6%, V. Chirtoca – 7,1%, Z. Greceanîi – 6,6%, O. Nantoi – 6,4%, A. Prohniţchi – 5,5%, G. Petrenco – 5% şi M. Cîrlig – 4,3%.

Totodată, au fost mediatizate 19 de partide politice. Partidele de guvernămînt au obţinut 29,1%, iar cele de opoziţie şi extraparlamentare au acumulat 68,9%. Dintre toate partidele politice implicate în campania electorală pentru alegerile locale generale din 14 iunie 2015, PL a obţinut cel mai mare volum de reflectare – 23,9%, urmat de PLDM, cu 16%. PDM a fost reflectat în volum de 13,1%, PSRM – 9,6%, PCRM – 7,4%, PPEM – 5,6%, iar PN – 4,9%. PLD a obţinut 3,6%, MR – 2,5%, PVE – 2,4%, PPRM – 2,2%, PCNM – 2%, BeLP – 1,7%, iar PPDA a acumulat 1,1%. Un volum mai mic de 1 la sută au obţinut partidele politice: PNL, MPA, PPM şi PR.

În cadrul discuţiilor pe marginea raportului, membrii CCA au constatat că în ultima săptămînă a primului tur de scrutin s-a atestat o ușoară îmbunătăţire a situaţiei de reflectare a campaniei electorale. O analiză cantitativă a celor patru rapoarte de monitorizare realizate de CCA relevă că totuşi, în cazul unor radiodifuzori se menţine tendinţa de a fi imparţiali în reflectarea campaniei, însă atît gradul, cît şi intensitatea cu care au fost favorizate sau defavorizate unele partide sau candidaţi electorali s-a diminuat simţitor.

Totodată, membrii CCA au remarcat faptul că posturile de televiziune ”Moldova-1” şi ”PRO TV CHIȘINĂU” s-au străduit să reflecte relativ echilibrat şi nepărtinitor concurenţii electorali, venind cu recomandarea ca radiodifuzorul public să acopere o arie mai mare de reflectare a campaniei electorale pentru turul doi de scrutin, nu doar din municipii şi oraşele mari, dar din întreg teritoriul Republicii Moldova.

Preşedintele CCA, dl Dinu Ciocan, a făcut un apel către radiodifuzorii care s-au angajat să reflecte campania electorală, ca în turul doi de scrutin pentru alegerile din 28 iunie 2015 să reflecte echitabil, echilibrat şi imparţial toţi actorii politici implicaţi în cursa electorală, dar şi să majoreze volumul de reflectare a candidaţilor electorali din unităţile administrativ-teritoriale.

La finalul şedinţei, dl Dragoş Vicol, membru CCA, s-a autosesizat cu privire la difuzarea de către postul de televiziune ”Jurnal TV” a emisiunii ”Ora expertizei” din data de 22 iunie. În sesizare se menţionează: ”Pe parcursul întregii emisiuni ”Ora expertizei”, postul ”Jurnal TV” a postat obsesiv următoarele titre: Cui dăm Primăria? Oferind imediat şi răspunsul, într-o manieră total deplasată şi ofensatoare: ”Baba Zina” vs ”Necuratul de la Coloniţa”.

Este un atac furibund, fără precedent, la adresa demnităţii umane, în total dezacord cu normele minima moralia şi încălcînd grosier orice deontologie profesională.

Faptul că respectivele sintagme ”Baba Zina” şi ”Necuratul de la Coloniţa” au fost luate între ghilimele nu absolvă postul ”Jurnal TV” de responsabilitate, or, difuzarea şi proferarea de injurii care atentează la probitatea morală a respectivilor candidaţi este mai mult decît reprobabilă”.

Consiliul Coordonator al Audiovizualului va monitoriza respectiva emisiune şi va prezenta un raport în acest sens.

Informaţia completă despre şedinţa publică de astăzi poate fi găsită pe pagina web a Consiliului Coordonator al Audiovizualului, la rubrica Decizii curente.

Serviciul Comunicare şi relaţii cu publicul