CA a sancționat RTR Moldova cu 13.000 de lei și Primul în Moldova cu 7000 de lei

Mar ,Mai 17, 2022 - 09:26
Consiliul Audiovizualului a examinat, în ședința din 16 mai 2022, rezultatele monitorizării serviciilor media audiovizuale de televiziune: „Moldova-1”, „Prime”, „Publika TV”, „N4”, „TV6” și „RTR Moldova”, în contextul promulgării legii ce interzice în Republica Moldova afișarea însemnelor asociate cu agresiunea militară a Federației Ruse în statul suveran Ucraina.
Anterior, membra Consiliului Audiovizualului, Larisa Turea, a solicitat, în temeiul prevederilor art. 13 alin. (1) și (4) al Codului serviciilor media audiovizuale, dispunerea unei monitorizări din oficiu a modului în care a fost reflectat acest subiect în programele audiovizuale în orele de maximă audiență (prime time de dimineață și de seară), pentru trei zile consecutive – 19, 20 și 21 aprilie 2022. Larisa Turea a propus să fie supuse monitorizării programele audiovizuale difuzate de top 10 posturi private, conform datelor măsurătorului de audiență prezentate la Consiliul Audiovizualului pentru trimestrul I al anului 2022, precum și serviciul media audiovizual public de televiziune „Moldova-1”.
Datele monitorizării au atestat că serviciile media audiovizuale de televiziune: „Moldova-1”, „Prime”, „Publika TV”, „N4” și „TV6”, la prezentarea subiectelor referitoare la legea privind interzicerea panglicii „Sfântului Gheorghe” și a literelor „Z” și „V”, considerate semne distinctive ale agresiunii militare din Ucraina, promulgată de către președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, nu au admis încălcări de la prevederile art. 13 alin. (1) și alin. (4) din Codul serviciilor media audiovizuale.
Serviciul media audiovizual de televiziune „RTR Moldova” nu a dat dovadă de bună-credință la reflectarea a 2 subiecte despre promulgarea legii ce interzice afișarea simbolurilor asociate agresiunii militare ruse, fapt pentru care a fost sancționat cu amendă în valoare de 13.000 de lei.
De exemplu, pe 20 aprilie, ora 07:00, serviciul media audiovizual de televiziune „RTR Moldova” a difuzat programul audiovizual matinal „Новое утро”. În debutul programului, moderatorii își exprimă propriile opinii referitor la promulgarea legii ce interzice răspândirea simbolurilor asociate agresiunii militare ruse, inducând în eroare opinia publică prin afirmațiile: В Молдове по прежнему не стихает резонанс относительно попыток властей запретить один из главных наших праздников, по крайней мере из моих праздников, так точно, - День Победы... Например, абсолютно плевать на эти запреты жителям и руководству Приднестровья. Глава Тираспольской администрации, Вадим Красносельским, заявил, что приднестровцы с гордостью наденут 9-го Мая георгиевские ленты и примут всех тех, кому на родной земле запретили дать дань памяти дедам победителям. Prin expunerea acestor declarații, moderatorul Dmitrii Spivakov nu a asigurat informarea corectă a consumatorilor de servicii media, iar informația nu a fost prezentată cu bună-credință, fapt care poate fi confirmat prin declarațiile președintei Republicii Moldova, Maia Sandu în cadrul briefingului de presă organizat la 19 aprilie 2022: Modificarea legislației Republicii Moldova cu privire la unele semne și litere care sunt folosite de armata rusă în războiul din Ucraina și cu privire la interzicerea pe teritoriul țării noastre a simbolicii acestui război nu atentează la memoria noastră istorică. Oamenii vor putea, în continuare, să-i comemoreze pe eroii care au luptat în Cel de-al Doilea Război Mondial, în acea conflagrație sângeroasă îndreptată împotriva umanității și a bunei conviețuiri între popoare... Хочу особо подчеркнуть: никто и никому не запрещает праздновать девятое мая. Наоборот: мы обязаны помнить о победе цивилизации - над фашизмом и нацизмом. Мы обязаны чтить павших и хранить память о главной трагедии двадцатого века - о Второй мировой войне.[1]
Moderatorii programului audiovizual au speculat asupra faptului că По правде, спасибо, говорить о ней пока ещё можно...и даже на русском”, ceea ce reprezintă o interpretare eronată, dat fiind faptul că legea promulgată interzice folosirea simbolurilor ce promovează agresiunea militară și nu vizează anumite aspecte lingvistice cum ar fi interzicerea limbii ruse pe teritoriul Republicii Moldova.
 
Tot în cadrul ședinței, Consiliul Audiovizualului a examinat rezultatele monitorizării serviciului media audiovizual de televiziune „Primul în Moldova”, urmare a petiției A.O. „WatchDog.MD”, prin care informează că la 13 aprilie 2022, furnizorul de servicii media a difuzat, în cadrul programului informativ de la ora 18:00, o știre manipulativă cu titlul „Comuniștii și socialiștii merg la proteste în Cahul”.
Rezultatele monitorizării au constatat că această știre poartă un caracter conflictual, datorat prezenței unor acuzații și afirmații prezentate în conținutul acesteia. În pofida acestui fapt, subiectul a fost mediatizat unilateral, având la bază doar declarații directe sau citate de reporter ale vicepreședintelul Parlamentului (BCS), Vlad Batrîncea, fără prezentarea altor opinii.
Pentru lipsa prezentării și a altor puncte de vedere asupra cazului dat, fapt ce contribuie la formarea unei opinii eronate a consumatorilor de programe și atestă omiterea unei abordări imparțiale și echilibrate a subiectului, „Primul în Moldova” a fost amendat cu 7000 de lei.
Serviciul Comunicare și relații cu publicul